Τι να προσέξω όταν αγοράζω μία δίαιτα online?

Aσαφείς διατροφικές συμβουλές, έτοιμα διαιτολόγια, παραπλανητικές πληροφορίες και σίγουρα αποτελούν κίνδυνο για την υγεία του καθένα που τις ακολουθεί! Παρακάτω περιγράφονται, αναλυτικά, τι χρειάζεται να ελέξει κάποιος πριν ξεκινήσει ένα πρόγραμμα διατροφής με κάποιον ειδικό
τι_να_προσεξω_σε_μια_διαιτα_online
Mε το πάτημα ενός κουμπιού μπορείς να έχεις στα χέρια σου μια δίαιτα. Όμως χρειάζεται να αναλογιστούμε, τι είδους δίαιτα είναι αυτή, ποιος είναι υπεύθυνος, θα βελτιώσει την συνολική μου υγεία;

Τι να προσέξω μέσα στην ιστοσελίδα διατροφής?

Θα συναντήσετε στο Internet πολλές ιστοσελίδες διατροφής, οι οποίες δεν εξυπηρετούν το ρόλο του Διαιτολόγου-Διατροφολόγου παρέχοντας:

 Παρακάτω περιγράφονται, αναλυτικά, τι χρειάζεται να ελέγξει κάποιος πριν ξεκινήσει ένα πρόγραμμα διατροφής με κάποιον ειδικό:

Μπορείτε να ελέγξετε εάν υπάρχει βιογραφικό ή κάποιες πληροφορίες για το επίπεδο σπουδών του και την εξιδείκευσή του, αλλά και να μιλήσετε τηλεφωνικά μαζί του για να σας ενημερώσει για τις σπουδές του. Σήμερα, πτυχιούχοι διαιτολόγοι-διατροφολόγοι στην Ελλάδα θεωρούνται οι απόφοιτοι του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου Αθηνών, του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, του ΑΤΕΙ Κρήτης (Παράρτημα Σητείας), του ΑΤΕΙ Θεσσαλίας (Παράρτημα Καρδίτσας) και οι απόφοιτοι από αντίστοιχες σχολές του εξωτερικού που έχει αναγνωριστεί του πτυχίο τους στην Ελλάδα.

Προσοχή στις δίαιτες της μόδας για γρήγορη απώλεια κιλών

Πολλοί από εμάς θα θέλαμε να χάσουμε μερικά κιλά γρήγορα και εύκολα. Ωστόσο, δεν πρέπει να μπούμε στον πειρασμό από το ολοένα αυξανόμενο φάσμα επιλογών δίαιτας της μορφής  «γρήγορη απώλεια κιλών»

Μια δίαιτα μόδας, αναφερόμενη στα αγγλικά ως fad diet, είναι το είδος του προγράμματος διατροφής, στο οποίο το άτομο ακολουθεί μια αυστηρά υποθερμιδική δίαιτα με περιορισμένα τρόφιμα ή έναν ασυνήθιστο συνδυασμό τροφίμων για μικρό χρονικό διάστημα και συχνά το άτομο αυτό χάνει βάρος πολύ γρήγορα. Ωστόσο, οι περισσότεροι άνθρωποι δε μπορούν να την ακολουθήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν στερητικό σύνδρομο και έτσι να οδηγούνται στην κατανάλωση μεγαλύτερων ποσοτήτων φαγητού (αδηφαγικά επεισόδια), επιλέγοντας λιγότερο υγιεινά τρόφιμα και αυξάνοντας εκθετικά το σωματικό τους βάρος.

Πολλοί από εμάς θα θέλαμε να χάσουμε μερικά κιλά γρήγορα και εύκολα. Ωστόσο, δεν πρέπει να μπείτε στον πειρασμό από το ολοένα αυξανόμενο φάσμα επιλογών δίαιτας  που υπόσχονται απώλεια βάρους με ελάχιστη προσπάθεια, ενώ δεν έχουν καμία επιστημονική τεκμηρίωση και μπορούν να προκαλέσουν ανεπανόρθωτες συνέπειες στην υγεία σας,  όπως οι δίαιτες που παρουσιάζονται παρακάτω:

Δυστυχώς, δεν υπάρχει μαγική λύση, ούτε μαγικό ραβδί για να χάσετε βάρος και να το διατηρήσετε μακροπρόθεσμα. Οι περισσότερες τέτοιες δίαιτες βασίζονται στην γρήγορη απώλεια κιλών σε μικρό χρονικό διάστημα. Ουσιαστικά, η απώλεια αυτή οφελείται κατά κύριο λόγο σε απώλεια υγρών, λόγω της μείωσης του γλυκογόνου στο σώμα μας που υπάρχει στους μύες και το ήπαρ. Σκεφτείτε ότι 1 μόριο γλυκογόνου συγκρατεί 3 μόρια νερού στη δομή του, ενώ στο σώμα μας οι αποθήκες γλυκογόνου υπολογίζονται περίπου στα 500 γρ. Συνεπώς, έπειτα από μια εξαντλητική δίαιτα, συνήθως χαμηλών υδατανθράκων, θα οδηγήσει σε εξάντληση των αποθεμάτων του γλυκογόνου και άρα σε μείωση τουλάχιστον 1,5 κιλού τις πρώτες 2 μέρες!! Οι χαμηλών υδατανθράκων δίαιτες επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου και τη γνωστική λειτουργία, με την εμφάνιση συμπτωμάτων, όπως κούραση, πονοκέφαλο, έντονη νευρικότητα, ακόμα και λυποθυμία και θα πρέπει να αποφεύγονται!  Δεν υπάρχει δίαιτα που υπόσχεται θαύματα χωρίς κάποιο σχετικό κίνδυνο διατροφής ή υγείας.

Πώς να εντοπίσετε κακές διατροφικές συμβουλές

Είναι απαραίτητο να αναγνωρίζετε τις παραπλανητικές δίαιτες απώλειας βάρους, ώστε να μην καταλήξετε να χάνετε χρόνο, προσπάθεια και χρήματα, ούτε να διακινδυνεύετε την υγεία σας. Για αυτό το λόγο μείνετε μακριά από δίαιτες που:

  • υπόσχονται μια μαγική λύση, συστατικό ή προϊόν για να λύσετε το πρόβλημα βάρους σας χωρίς να χρειάζεται να αλλάξετε τον τρόπο ζωής σας με οποιονδήποτε τρόπο
  • Yπόσχονται ταχεία απώλεια βάρους πάνω από 1 κιλό σωματικού λίπους (όχι συνολικών κιλών) την εβδομάδα
  • Προτείνονται τρόφιμα για καύση του λίπους (π.χ η διαίτα του γκρέιπφρουτ) ή κρυμμένα συστατικά σε τρόφιμα (π.χ η δίαιτα καφέ)
  • Προωθούν την αποφυγή ή τον αυστηρό περιορισμό μιας ολόκληρης ομάδας τροφίμων, όπως γαλακτοκομικά προϊόντα ή βασικά τρόφιμα όπως το σιτάρι, χωρίς ύπαρξη κάποιου ιατρικού λόγου και προτείνουν την αντικατάστασή τους με ακριβές εναλλακτικές λύσεις, όπως ειδικά προϊόντα ή μεγάλες δόσεις συμπληρωμάτων βιταμινών και ανόργανων συστατικών
  • Προωθούν κυρίως την κατανάλωση ενός μονοδιάστατου τροφίμου (π.χ. σούπα λάχανο, σοκολάτα ή αυγά) ή αποφεύγουν όλα τα μαγειρεμένα τρόφιμα (ωμοφαγική δίαιτα)
  • Συνιστούν την κατανάλωση τροφών μόνο σε συγκεκριμένους συνδυασμούς με βάση τα γονίδια ή την ομάδα αίματός σας
  • Συνιστούν την κατανάλωση τροφών μόνο σε συγκεκριμένους συνδυασμούς με βάση τα γονίδια ή την ομάδα αίματός σας
  • Ισχυρίζονται ότι το αυξημένο σωματικό βάρος σχετίζεται με τροφική αλλεργία ή μόλυνση από μαγιά
  • Προτείνουν «αποτοξίνωση» (detox diets) ή αποφυγή τροφών σε ορισμένους συνδυασμούς, όπως κατανάλωση φρούτων με τα κυρίως γεύματα
  • Δεν προσφέρουν κανένα αποδεικτικό στοιχείο εκτός από μια διασημότητα με μια προσωπική ιστορία επιτυχίας
  • Βασίζονται σε ισχυρισμούς ότι μπορούμε να επιβιώσουμε χωρίς φαγητό ή καταναλώνοντας μόνο γεύματα σε υγρή μορφή 
  • εστιάζονται μόνο στην εμφάνισή σας και όχι στα οφέλη για την υγεία
  • Συνιστούν να τρώτε είδη εκτός των τροφίμων, όπως βαμβάκ
  • Δίνουν συστάσεις βασιζόμενη σε μία μόνο μελέτη (ή και χωρίς βιβλιογραφία) (ελέγχετε πάντα την πηγή της πληροφορίας)
  • Προτείνουν την ίδια δίαιτα για όλους χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη συγκεκριμένες ανάγκες, όπως λήψη ιατρικό και διατροφικό ιστορικό
  • Βασίζονται σε ένα «μυστικό» που οι γιατροί δεν έχουν ανακαλύψει ακόμη

Τake Home Message!

Οι δίαιτες της μόδας μπορεί να είναι δελεαστικές καθώς προσφέρουν μια γρήγορη λύση σε ένα μακροπρόθεσμο πρόβλημα. Ωστόσο, μπορεί να διακινδυνεύσουν την υγεία σας και έτσι θα πρέπει να ακολουθείτε συμβουλές μόνο από γιατρό ή επαγγελματία διαιτολόγο.

Ο καλύτερος τρόπος για να χάσετε βάρος και να το κρατήσετε μακριά είναι να κάνετε πιο υγιεινές επιλογές, να ακολουθείτε μια ισορροπημένη διατροφή, συμπεριλαμβάνοντας όλες τις ομάδες τροφίμων και έχοντας ποικιλία στα τρόφιμα, κατάλληλες ποσότητες στα γεύματα και αύξηση της φυσικής δραστηριότητας μέσα στην ημέρα.  

Mιλένα Ζουμπούλη

Mιλένα Ζουμπούλη

B.Sc Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Cert. In Advanced Sports Nutrition, Barça Innovation Hub-Universitas

Mοιράσου το:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Σχετικά Άρθρα

Ενδιαφέρεσαι να ξεκινήσεις Ισορροπημένη Διατροφή?

Έκπτωση στην Διατροφή 30% 
Koυπόνι με ΚΩΔΙΚΟ: CLICK30

+ Εγγύηση Επιστροφής χρημάτων μέσα σε 7 μέρες από την αγορά

+ Εγγύηση Επιστροφής χρημάτων μέσα σε 7 μέρες από την αγορά